Misselijkheid in de zwangerschap door Anneloes Kromhout, verloskundige

Zwangerschap

Misselijkheid in de zwangerschap door Anneloes Kromhout, verloskundige

vroeggeboorte

 

 

 

 

 

 

 

Misselijkheid is een veel voorkomende zwangerschapskwaal. Vooral in de eerste helft van de zwangerschap heeft ruim de helft van de vrouwen er last van. In de volksmond wordt meestal over ochtendmisselijkheid gesproken, maar het kan op elk moment van de dag voorkomen.

Er zijn verschillende oorzaken voor misselijkheid in de zwangerschap: het aanpassen van het lichaam aan de zwangerschap en aan de hormoonveranderingen speelt een grote rol, maar ook de afkeer van bepaalde geuren en smaken en stress of spanningen kunnen het veroorzaken.

Het is een vervelende kwaal die er zelfs voor kan zorgen dat een zwangere niet kan genieten van deze bijzondere tijd.

Als misselijkheid wordt veroorzaakt door hormonale veranderingen is meestal het HCG- hormoon de boosdoener. Dit hormoon is voornamelijk in de eerste 16 weken actief en wordt ’s nachts aangemaakt, de spiegels zijn in de ochtend het hoogst en veroorzaken dus ook in de ochtend de meeste klachten.

Over het algemeen heeft de baby geen last van misselijkheid of overgeven. Het kan zijn dat de moeder wat gewicht verliest, maar als ze over de gehele dag genomen wel wat kan eten en in ieder geval goed kan drinken is dit niet erg. Mocht er sprake zijn van ernstig gewichtsverlies en zo hevig braken dat er niets binnen blijft, is het verstandig om even met de verloskundig contact op te nemen. Als er uitdrogingsverschijnselen zij, zoals sufheid, weinig en donkere urine en bij koorts altijd de verloskundige bellen!

 

Wat is er tegen te doen?

Er zijn gelukkig wel enkele tips die de misselijkheid kunnen verminderen. Omdat vooral de maag reageert zijn het met name de voedingstips, maar omdat spanningen en stress de misselijkheid kunnen verergeren is het zeker verstandig voldoende rust te nemen.

Eet ’s avonds voordat je gaat slapen nog niets kleins, zoals een beschuitje.

  • Leg een pakje rozijnencrackertjes klaar voor ’s ochtends en eet dit voor je opstaat
  • Neem de tijd om op te staan en zorg dat je geen haast hoeft te maken
  • Eet een licht ontbijt met bijv. yoghurt of kwark
  • Drink voldoende gedurende de dag en gebruik een rietje om het kokhalseffect tegen te gaan
  • Eet elke twee uur een gezond tussendoortje, zodat je maag nooit helemaal leeg is
  • Eet niet te vet of sterk gekruid, dit kan je maag extra belasten
  • Extra vitamine B6 kan tegen misselijkheid helpen, Van nature zit dit in avocado, vis en zilvervliesrijst
  • Gember kan ook helpen: verse gember, gemberthee, -tabletten of –limonade (toko)
  • Gebruik geen kalebaskalk! In Suriname en Afrika wordt dit gebruikt tegen misselijkheid, het bevat echter lood en dit kan schadelijk zijn voor de baby.

 

Met deze tips is zwangerschapsmisselijkheid natuurlijk nog steeds een vervelende kwaal, maar hopelijk beter hanteerbaar. En of je er een paar weken last van hebt, de hele zwangerschap of juist helemaal niet: een zwangerschap zul je waarschijnlijk niet vaak meemaken. Bedenk dat kwaaltjes erbij kunnen horen en laat het je niet weerhouden deze bijzondere periode bewust te beleven.