Depressiviteit verminderen door Juglen Zwaan

Nieuwtjes / Blog

Depressiviteit verminderen door Juglen Zwaan

Beste lezer,

Op maandag 16 januari 2017 is het Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. Bij vele mensen zijn dan de goede voornemens gesneuveld, is de portemonnee leeg en laat de lente nog lang op zich wachten. De gezelligheid van december is voorbij en de werkweek is nog lang. Gelukkig hoeven we ons niet lang rot te voelen, want er zijn genoeg tips die je kunnen helpen om je weer beter te gaan voelen.

In Nederland lijden meer dan 1 miljoen mensen aan een depressie. Volgens het CBS hebben vrouwen hier vaker last van dan mannen. Wereldwijd stijgt het aantal mensen dat een depressie heeft al tientallen jaren. Deze situatie kost Nederland per jaar ongeveer € 1,7 miljard.

Antidepressiva de oplossing?
Bijna 1 op de 10 Nederlanders slikt een antidepressivum. Big Pharma heeft recent een nieuwe markt aangeboord, antidepressiva voor kinderen. Veel te veel Nederlandse kinderen krijgen elke dag dit medicijn. Volgens de Deense arts Peter Gøtzsche blijkt uit onderzoek dat antidepressiva maar in 2% van de gevallen werken. In 98% van de gevallen doen ze meer kwaad dan goed. Ze zijn verslavend en kunnen voor gewichtstoename, angsten en slapeloosheid zorgen. Het gaat zelfs zo ver dat een bijwerking van deze medicijnen depressiviteit kan zijn. Helaas schrijven artsen dit soort medicijnen al bij 2 weken neerslachtige gevoelens voor, meestal zonder te vragen naar leefstijl en voeding. In een 6-minutenconsult is daar geen tijd voor.

 

 

Tips om vrolijker te worden:

Meer beweging
Of je nu gaat wandelen, fietsen, hardlopen of fitnessen, alle vormen van beweging maken ons vrolijker. Onderzoek toont aan dat bewegen een krachtig medicijn is tegen neerslachtige gevoelens (1).

Zoek licht op
In de winter is het donker en zien we weinig licht. Probeer wanneer de zon schijnt naar buiten te gaan om je te omringen met licht. Licht blijkt ons vrolijker te maken (2). Een daglichtlamp kan ook een oplossing bieden.

Stille ontsteking
Chronische inflammatie, ofwel ontsteking, kan een depressie aanjagen (3). Wanneer er door het gehele lichaam ontstekingsstoffen verspreid worden, kunnen deze ook in de hersenen terecht komen. Gebieden die gevoelens en angsten reguleren worden dan geprikkeld, met depressiviteit als gevolg. Het stoppen met eten van bewerkte voedingsmiddelen met geraffineerde omega 6-oliën, suikers, e-nummers en bestrijdingsmiddelen kan het immuunsysteem rust geven. Sommige mensen doen het beter zonder gluten en melk. Het beste kun je onbewerkte voedingsmiddelen eten, zoals groenten en omega 3-rijke voedingsmiddelen. Vette wilde vis, lijnzaad, chiazaad of hennepzaden zijn hier goede voorbeelden van.

Darmbacteriën
Wetenschappers hebben ontdekt dat darmbacteriën onze eigen antidepressiva produceren, zoals serotonine (4). Als je gezond eet, voed je de bacteriën die deze stoffen produceren. Wanneer je slecht eet, sterven deze gunstige bacteriën af. Hierdoor kun je depressief raken. Vooral junkfood en bewerkte voedingsmiddelen maken het milieu van de darm erg ongezond.

Supplementen
Hoewel gezond eten het beste is, kunnen supplementen soms ook een steuntje in de rug geven. Denk hierbij vooral aan magnesium en omega 3. Ik ben zelf een voorstander van algenolie. Algenolie bevat veel omega 3 in de werkzame vorm EPA en DHA. Het grote voordeel is, dat er hiervoor geen vissen omgebracht hoeven te worden. Andere interessante supplementen kunnen zijn vitamine B12 en vitamine D.

Positieve mindset
Soms is het een gewoonte om negatief te denken. Gelukkig zijn gewoontes wel te veranderen, alleen kan dit wat moeite en herhaling kosten. Belangrijk is om verwachtingen los te laten; die zorgen vaak alleen maar voor teleurstellingen. Accepteer wat je niet kunt veranderen. Je bent goed genoeg. Zorg voor veel positieve mensen om je heen, die je omhoog halen in plaats van bekritiseren. Leer de kleine dingen in het leven te waarderen, zoals een kopje koffie met vrienden in de zon. Doe dingen die je leuk vindt, leef je hobby’s uit. Geef aan anderen en help je medemens verder. Verbinding met de wereld maakt nuttig en geeft voldoening.

De afgelopen week was Marjolein Dubbers van de Energieke Vrouwen Academie bij mij op bezoek. We hadden het erover dat veel mensen zich laten beperken door hun overtuigingen. Als je deze loslaat, blijken er vaak wonderen te kunnen gebeuren. We hebben hier samen een filmpje over opgenomen:

Het nieuwe boek van Marjolein, Het energieke vrouwen voedingskompas, is enkele weken geleden uitgebracht. Hierin staat hoe je je weer goed kunt voelen door anders te eten en te leven. Ze focust hierbij onder andere ook op de hormonen. Veel vrouwen hebben vlak voor de menstruatie depressieve gevoelens. Depressie kan dus ook hormonaal aangestuurd worden. Door de hormonen weer in balans te brengen, kunnen depressieve gevoelens verminderen of verdwijnen.

Een tijdje geleden voelde ik mezelf wat minder vrolijk dan anders. Naderhand kwam ik erachter dat mijn agenda zo druk was, dat ik geen tijd vrijmaakte om even niks te doen. Telkens prikkels van mensen, computer, TV en radio stimuleerde mijn hersenen onafgebroken. Sindsdien doe ik het wat rustiger aan. Ik zet de digitale apparaten nu soms een avondje uit, of ga lekker wandelen en daarna de sauna in. Deze rust werkt echt heel goed. Ik heb dit onder meer veranderd omdat ik een studie tegenkwam waaruit blijkt dat rust en slaap het geheugen verbeteren (5). Het brein is net een harde schijf die af en toe wat rust nodig heeft om orde op zaken te stellen. Wanneer het brein opgeruimd en schoon is, functioneer je niet alleen beter, je voelt je vaak ook beter en je slaapt lekkerder. Niets geeft zoveel energie als een nacht goed slapen, daar kan zelfs geen kop koffie tegenop.

0/5 (0 Reviews)