Yoga, Ontspanningsyoga, hatha yoga om lekker te ontspannen!

Hatha Yoga

Cursus Hatha Yoga in Leidschendam

Wat is Hatha Yoga

In het dagelijks leven worden we vaak geconfronteerd met spanningen van velerlei aard. We leiden een druk en haastig bestaan, waarin we meer en meer eisen van ons lichaam.

Hatha Yoga is een systeem van oefeningen dat beoogt ons lichaam zo fit en gezond mogelijk te houden.

Hatha Yoga

Je leert je beter ontspannen, je leert de adem te beheersen en bovendien word je je beter bewust van je eigen lichaam.

Verder is het een goede manier om lenig te worden (of te blijven), de spieren in conditie te houden, te zorgen voor een goede bloedsomloop, de gewrichten soepel te houden en de weerstand tegen ziekten te vergroten.

Voor wie is yoga bestemd?

In principe is yoga voor iedereen!
Extra aandacht geef ik elke les aan de nek en schouders en de rug omdat veel mensen klachten hebben in die gebieden. Ook ouderen kunnen prima meedoen: voor elke oefening is er een alternatief.

Steeds meer mensen ontdekken de heerlijke ontspannende en fit makende werking ervan.

Bij ernstige lichamelijke en/of geestelijke problemen is het aan te raden eerst een arts te raadplegen. Verder is het belangrijk de docente te melden hoe de gezondheidstoestand is.

Yoga is niet prestatiegericht! Iedereen kan zijn eigen grenzen verkennen. Je maakt het zelf zo moeilijk of zo makkelijk als je maar wilt. Door het ontspannen en het doen van doelgerichte ademhalings -en lichaamsoefeningen kom je tot rust en krijg je weer nieuwe energie!!!

Inschrijven cursus

Wil je je inschrijven voor de cursus of heb je een vraag? Vul dan nu onderstaand contactformulier in en ik neem contact met je op.

8 redenen voor yoga

met dank aan gezondNU
Yoga ontspant – dat weet iedereen. Door je te concentreren op je ademhaling, daalt de hartslag en nemen stressgevoelens af. Maar yoga doet nog veel meer – het is goed voor je hormonen en zelfs je huid wordt beter. Lees hier 8 onverwachte effecten van yoga.

1. Een gespierder lichaam

Net zoals er houding zijn voor soepelere gewrichten, zijn er ook yogaoefeningen voor een strakker lijf. Poweryoga verbetert de conditie en helpt om spiermassa op te bouwen. De krachtige en fysieke oefeningen die bij deze yogavorm worden gedaan, geven een energiek gevoel. Bovendien versterkt poweryoga het hart en heeft poweryoga een gunstig effect op de hormoonhuishouding.

2. Minder hoofdpijn

Hoofdpijn heeft vaak te maken met spierspanningen in de nek. Bloed kan daardoor minder goed naar het hoofd toestromen. De hoofdrol kan hoofdpijn verlichten: kijk met je hoofd naar beneden. Beweeg je hoofd langzaam naar rechts en ga weer terug naar het midden. Maak een stop en ga verder naar links. Herhaal deze oefening een paar keer.

3. Meer inzichten en creativiteit

Yoga heeft alles te maken met bewustwording; je wordt je bewust van je lichaam, maar ook van je denkwijze. Waar komen je gedachten vandaan, zijn ze wel juist en wat doen ze met je lijf? Zodra je door hebt hoe je gedachtegang werkt, ontstaat er meer afstand. De kans op nieuwe ideeën en inzichten neemt daarmee toe.

4. Minder menstruatiekrampen

Last van krampen tijdens de menstruatie? Ook hier zijn yogaoefeningen voor. De sfinx- en apanasa-houding zijn goed tegen kramp in de onderrug.

Ga bij de sfinx-houding op je buik liggen. Leun met je bovenlichaam op je onderarmen en strek je hoofd zo ver mogelijk naar het plafond toe. Beweeg je hoofd langzaam van links naar rechts met in het midden een stop.

Voor de apanasa-houding ga je op je rug liggen met opgetrokken benen. Houd je benen vast met je armen en probeer je onderrug zo ver mogelijk de grond in te drukken. Je kunt deze oefening ook met je voeten tegen de muur doen.

5. Soepelere gewrichten

Niet door gym, maar juist door yoga word je soepeler. Yin yoga is bijvoorbeeld een vorm van yoga waarbij houdingen langer worden aangehouden om het bindweefsel te rekken. Je gewrichten worden daardoor beweeglijker en leniger. De maansikkel-houding versterkt en strekt de beenspieren.

Oefening: zet één been naar achteren en houd je handen in elkaar gevouwen boven je hoofd. Probeer de hiel van het achterste been naar beneden te duwen. Met je voorste been zak je iets naar beneden. Let op je ademhaling en wissel na een paar minuten af van been.

6. Betere doorbloeding

Bewegen tijdens yoga is goed voor de doorbloeding. Vooral bij bikramyoga verbetert de bloedsomloop. Bikramyoga wordt gedaan in een warme ruimte van zo’n 38 tot 40 graden Celsius. In ongeveer negentig minuten komen 26 oefeningen voorbij. De warmte helpt ook om de nek en rug los te maken. Voor mensen met een zittend beroep, kan bikramyoga daarom heel geschikt zijn.

7. Mooiere huid

Stress beschadigt de gezonde cellen in ons lichaam. Hierdoor heb je sneller last van huidveroudering en kun je puistjes krijgen. Yoga gaat stress te lijf, waardoor je indirect een mooiere en gezondere huid krijgt. Het verminderen van stress doe je concreet met meditatie – hiermee leer je je stressvolle gedachten en spanningen los te laten. Maar meditatie vermindert niet alleen stress, het verhoogt ook je concentratievermogen en je productiviteit.

8. Dieper slapen

Door het diepe ontspanningsgevoel dat yoga oproept, leer je beter in slaap te vallen. Yoga nindra (slaapyoga) is belangrijk bij het oplossen van slaapproblemen. Er wordt zelfs beweerd dat een uurtje yoga nindra gelijk staat aan vier uur slaap. Om rustig in slaap te vallen, kun je in de Savasana gaan liggen. Je ligt hierbij op je rug met je armen en benen gespreid. Ontspan je spieren één voor één, van top tot teen.

Waar en wanneer

Body Mind & Spirit
Yvonne Verhaar
Kastelenring 9
2261 HB Leidschendam

Voor lesschema’s: Cursusdata
Er zijn lessen op maandag 19.30 uur en dinsdag 19.30 uur. 

Kosten

NIEUW: TIJDELIJK VOOR NIEUWE CURSISTEN: STRIPPENKAART: 10 lessen 99 euro.

De eerste proefles kost € 10,- Het lesgeld bedraagt € 32,- per maand (ongeacht de leeftijd).
U betaalt op de eerste les van de maand.

U heeft een opzegtermijn van één maand, deze gaat in op de eerste van de volgende maand dat u te kennen heeft gegeven de lessen te willen beëindigen. U betaalt deze opzegtermijn vooruit. Wanneer u lessen verzuimt om wat voor reden dan ook, wordt het lesgeld doorbetaald. U kunt altijd (mits er plaats is) een les op een andere tijd/groep inhalen in dezelfde week als waarin u de les heeft gemist. Dit laatste wel graag in overleg.

Ik heb een droom
dat wij elkaar de hand reiken
dat wij elkaar recht in de ogen zien
dat wij liefdevol met elkaar omgaan
zonder oordeel
dat wij elkaars tranen drogen
dat wij samen één zijn
samen één oceaan

Yvonne Verhaar

Inschrijven cursus

Wil je je inschrijven voor de cursus of heb je een vraag? Vul dan nu onderstaand contactformulier in en ik neem contact met je op.







 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn