Verschillende vormen van Vitamine C: wanneer kun je welke vorm gebruiken?

Door Yvonne Verhaar

viotamine C yellow-763833_960_720

 

 

 

Iedereen vind het tegenwoordig heel gewoon om zo af en toe een beetje extra vitamine C te gebruiken bij verkoudheid of een griepje. In de eerste instantie grijpen mensen naar (meer ) sinaasappels. Goede voeding blijft natuurlijk het allerbelangrijkste. Maar heeft het zin om extra vitamine C in een tablet te nemen, en zo ja voor welke vorm kies je dan?

Een paar dingen weten mensen soms niet:

  1. Je zou een kist vol sinaasappels moeten eten om 1 tablet van 500 of 1000 mg te halen. Dat is zoveel, dat kun je niet via je voeding binnen krijgen. Je kunt je dan afvragen of toevoeging/suppletie handig is.
  2. Als je verkouden bent en rillerig, ben je heel yin, je moet dan juist yang eten om beter te worden. Fruit is heel yin en niet yang. Het is dus niet voor iedereen slim om veel fruit te gaan eten als de vermoeidheid en kou toeslaat. Warme spijzen zijn yang!Als je echter hoge koorts hebt, ben je weer yang, dan zou je wel koude spijzen kunnen eten om de koorts te laten afnemen. Teveel is echter nooit goed (denk aan oma; alles waar “te” voorstaat is niet goed, behalve tevreden). Bovendien moet je koorts altijd zo min mogelijk remmen, omdat dat het systeem is dat het lichaam gebruikt om de indringer te doden.
  3. Mensen maken i.t.t tot dieren geen vitamine C in het lichaam zelf aan.

Vitamine C is niet toxisch (=giftig), ook niet in hoge doseringen. Nobelprijswinner Linus Pauling heeft gezegd dat (mits langzaan opgebouwd) de mens tot 11 gram(!!!!) vitamine C kan verdragen. Nou vind ik dat zelf een dosering die ik niet  (in de praktijk eigenlijk nooit ) zou voorschrijven.

Als je in bepaalde omstandigheden meer dan 3000 mg per dag zou gaan willen gebruiken, raad ik je aan om dit te doen onder begeleiding van arts of orthomoleculair geschoold therapeut. Een andere manier is de dosering langzaam op te hogen tot je last krijgt van diarree. Dat wordt ook wel de darmtoleratie-grens genoemd. Als je veel vitamine C neemt kun je dat beter tussen de maaltijden gaan doen(dan borrelt je buik minder). Bij normale doseringen neem je de vitamine bij of net na de maaltijd.

Welke vormen van vitamine C zijn er?
*ascorbinezuur: de meest voorkomende en goedkoopste vorm van vitamine C. Als in een drogist vitamine C koopt, is dit altijd ascorbinezuur.
Sommige eigen (goedkope) merken kunnen vervuild zijn, hou daar rekening mee. Bovendien zijn goedkope preparaten niet vrij van gist, suiker en zijn niet hypo-allergeen.  Pas op: Als je snel last hebt van maagzuur of als je darmproblemen hebt: neem dan geen ascorbinezuur (het woord “zuur”zegt het al: het is inderdaad zuur!!). Neem dan ontzuurde vormen van vitamine C zoals:

  • magnesium ascorbaat of
  • calcium ascorbaat

Consumenten denken wel eens als ze deze namen zien: dat het om een magnesium of calciumsupplement gaat. Dat is dus niet zo! Het is een ontzuurde vorm van vitamine C. Deze vorm is minder zuur voor je maag en je darmen.

Als je langdurig zo’n vorm slikt kun je een mix van deze twee vormen nemen

De laatste vorm die gebruikt wordt is ascorbyl palmitaat. De gewone consument zal deze naam zeker niets zeggen. Deze vorm wordt meestal door arts of therapeut voorgeschreven als de ziekte of klacht daartoe aanleiding geeft. De ziekte van Pfeiffer bijvoorbeeld doet een zware aanval op de lever.  De lever is een vetminnend orgaan, dat deze vette vorm het beste opneemt.  Doe dit altijd onder begeleiding. Zeker Pfeiffer is geen ziekte om mee te spotten. Mensen zijn na deze ziekte soms hun hele leven niet meer de oude of het kan uitmonden in ME/CVS (Chronisch vermoeidheidssyndroom).

Ester-C
Deze vitamine C bestaat uit een complex van stoffen. Het bevat een niet zure vorm van vitamine C en een groot aantal complexfactoren (bioflavonoïden: rutine, hesperidine, quercetine). In deze vorm komt vitamine C ook in de natuur voor. Men zegt het volgende hierover:

  • Twee maal sneller opgenomen
  • Twee maal langer in het weefsel
  • In vet oplosbare eigenschappen
  • Niet zuur

Time Released (TR) vitamine C (dit principe wordt ook gebruikt in multi’s)
Ha, dat is makkelijk, denken we dan, hoef ik maar 1 wil per dag te slikken en dan wordt gedurende de dag de vitamine langzaam via de darmen opgenomen. Mis!! Gert Schuitemaker, een auroriteit op het gebied van de orthomoleculaire geneeskunde heeft uitgezocht dat dit onzin is. Alleen in het eerste deel van de darm worden vitamine opgenomen, daarna neemt de opname drastisch af en gaat er dus een groot deel van de vitaminen verloren. Weer een manier om de consument gek te maken.

Een opmerking van een geheel andere orde:
Mensen die zeer gevoelig zijn, zeer spiritueel en een hoge trilling hebben, of hooggevoelig zijn, moeten extreme doseringen vermijden. Deze vitamine maakt dat je systeem heel erg open komt te staan voor indrukken en energieën. Meestal is dan  500-1000 mg per dag genoeg als je wat extra’s wilt toevoegen voor een normale werking van het immuunsysteem, voor extra weerstand na fysieke inspanning naast de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C .

Andere EU claims die wetenschappelijk bewezen zijn indien er minimaal 200 mg vit C in een product zit:

*Vitamine C draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid

*Vitamine C draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem

*Vitamine C verhoogt de ijzeropname

*Vitamine C draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme

*Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van de bloedvaten

*Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van de botten

*Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van het kraakbeen

*Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van het tandvlees

*Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van de huid

*Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming voor de normale werking van de tanden

*Vitamine C draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel

*Vitamine C draagt bij tot een normale psychologische functie

*Vitamine C draagt bij tot de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress

*Vitamine C draagt bij tot de regeneratie van de actieve vorm van vitamine E

Verplicht vermelding volgens de wet: een evenwichtige voeding bevat voldoende vitamines