Kanker: nieuw wondermedicijn

Nieuwtjes / Blog

Kanker: nieuw wondermedicijn

door Juglen Zwaan

Lees ook hier weer in het artikel wat mindfulness en meditatie kan doen!
Kom mindfulness beoefenen en mediteren in BODY MIND & SPIRIT!

Kanker: nieuw wondermedicijn

Ben je ook zo benieuwd naar het nieuws? Ik wel. En toch…….je weet het voor een groot deel toch wel of niet??

Leef gezond……maar wat is gezond en waar moet je nu op letten?

Lees zijn column:

Beste lezer,

In België is de Stichting tegen Kanker deze week begonnen met het gratis uitdelen van het medicijn Prolongitudine®. Wanneer je dit medicijn dagelijks ‘inneemt’ verlaag je de kans op kanker met maar liefst meer dan 30%. In ons land is kanker nog altijd doodsoorzaak nummer één. Het aantal nieuwe kankergevallen blijft in ons land jaarlijks stijgen…

Wanneer je het medicijndoosje opent blijken er geen pillen in te zitten, maar een ‘bijsluiter’ met 12 tips ter voorkoming van kanker. Ik vind dit een mooi initiatief, omdat voorkomen beter is dan genezen. De tips zijn opgesteld door het IARC, oftewel het Internationale Kankeronderzoekbureau. In deze nieuwsbrief wil ik de belangrijkste tips met je delen:

  • Rook niet en vermijd het meeroken. Zorg voor een goede luchtkwaliteit binnenshuis. Ventileer regelmatig en zoek de frisse lucht op in de natuur. Laat je huis meten op straling zoals radon.
  • Zorg dat je een gezond lichaamsgewicht hebt. Overgewicht laat de kans op vele ziekten, waaronder kanker, flink stijgen.
  • Probeer elke dag te bewegen. Ongeveer 30 minuten achterelkaar wandelen, tuinieren, fietsen of het huishouden doen is al goed. Het beste kun je niet te lang blijven zitten, wissel je passieve activiteit regelmatig af met een activiteit.
  • Eet gezond. Dat wil zeggen meer groente, fruit, peulvruchten eten, water drinken en minder suiker, slechte vetten, rood vlees en bewerkte producten nemen.
  • Probeer de inname van alcohol tot het minimum te beperken. Het liefst niets. Als je dan toch drinkt, dan liever dranken met relatief weinig alcohol. Rode wijn bevat weliswaar actieve plantenstoffen, maar die kun je ook via groenten en fruit zonder alcohol binnenkrijgen.
  • Voorkom overmatige blootstelling aan de zon. Een beetje zon is prima, dat zorgt voor vitamine D en dat beschermt tegen kanker. Te lang aan een krachtige zon blootgesteld worden kan voor problemen zorgen. Ga even onbeschermd de zon in, maar zoek op de heetste momenten van de dag de schaduw op. Kun je de zon niet vermijden? Kies dan voor beschermende kleding of een natuurlijke zonnebrandcrème.
  • Bescherm je tegen kankerverwekkende stoffen. Vaak komen mensen via hun werk in aanraking met kankerverwekkende stoffen. Ook thuis zijn er tal van mogelijke bronnen: chemische schoonmaakmiddelen, plastic kookgerei, teflon pannen,  bestrijdingsmiddelen op niet-biologische groente en fruit, synthetische cosmetica en verzorgingsproducten.
  • Neem geen synthetische hormonen tot je. Deze worden vaak tijdens de menopauze voorgeschreven. Daarnaast zijn er vele andere bronnen van hormonen zoals vleesproducten van de massa-industrie en plastic drinkflesjes.

Voeding
Het punt over voeding zou ik zelf nog willen uitbreiden met een aantal zaken. Zo eten wij veel te veel ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen die ontstekingsziekten en kanker kunnen aanjagen. Ik denk dat suiker en slechte vetten hier de hoofdrol spelen. Slechte vetten zijn geoxideerde omega 6 vetten zoals bewerkte plantaardige oliën. Voorbeelden hiervan zijn zonnebloemolie en sojaolie. Het beste kunnen we kiezen voor lijnzaadolie, hennepzaadolie of algenolie in koude vorm voor de omega 3. Vette wilde vis zoals haring, makreel of zalm is ook een optie. Omega 6 in olievorm kun je beter vermijden of eten in natuurlijke vorm via bijvoorbeeld noten. Gezonde omega 9 zit in ongefilterde, koudgeperste olijfolie. Als je wilt bakken kun je dat het best doen in roomboter, kokosolie of duurzame palmolie.

Volgens het Amerikaanse kankerinstituut liggen er voldoende bewijzen op tafel om te zeggen dat kruisbloemige groenten beschermen tegen kanker. Deze groenten zijn koolachtigen zoals boerenkool, broccoli, spruitjes, rucola en bloemkool. Deze groenten zijn rijk aan stoffen zoals indole-3-carbinol en sulforafaan, die een kankerremmende werking hebben. Probeer ook voldoende rauw te eten. Broccoli kan bijvoorbeeld ook prima rauw gegeten worden en is met een dipsausje extra lekker.

Kanker: nieuw wondermedicijn

 

Kruiden kunnen ook bijdragen aan een lagere kans op kanker. De bekendste is denk ik wel kurkuma, ook wel geelwortel genoemd. Deze staat bekend als een krachtige remmer van ontstekingen. In een kerriemix is het gemakkelijk toe te voegen aan een gerecht. Italiaanse kruiden zoals basilicum, tijm, rozemarijn, oregano, peterselie en salie kunnen ook laaggradige ontstekingen verminderen.

Gedachtekracht
Wat nog steeds weinig genoemd wordt is dat stress en levenshouding enorm van invloed zijn op het ontstaan van ziekten en het verloop ervan. Stress blijkt volgens onderzoek kanker aan te jagen. Gelukkig is dat te tackelen door minder te stressen, al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Stress en wrok loslaten via mindfulness blijkt bij kankerpatiënten hun psychisch en lichamelijk welbevinden enorm te verbeteren.

Het is ongelofelijk wat een meditatie van 10 minuten in de ochtend kan doen. Ik voel me de hele dag rustiger en meer in evenwicht. Het is een kleine inspanning, maar heeft grote gevolgen. Ik kan het iedereen aanraden om te proberen, grote kans dat je niet meer zonder wilt…

Kom mindfulness beoefenen en mediteren in BODY MIND & SPIRIT!

Een gezonde week,
Juglen Zwaan

 

0/5 (0 Reviews)