Fruit: altijd gezond? Door Yvonne Verhaar

Belangrijkste Artikelen door Yvonne Verhaar en collega's

Fruit: altijd gezond ????????
Door Yvonne Verhaar

Nee!!! Het is een wijd verbreid misverstand dat fruit voor iedereen altijd gezond is. Al levert fruit ons vele vitaminen, mineralen en spoorelementen en ook nog heel veel enzymen die nodig zijn voor onze stofwisseling:

soms is het verstandiger om weinig of geen fruit te eten!!!!!

De hamvraag is dan: Wanneer is het verstandig om weinig of geen fruit te eten?

variety of summer fruits Free Vector

Allereerst wil ik opmerken dat er voor gezorgd moet worden dat bovengenoemde stoffen worden aangevoerd op een andere manier. Dat doe je door VEEL groente te eten.

Maar, ook al eet je veel groente en heel gezond, er is inmiddels ruim wetenschappelijk bewijs dat je dan nog steeds niet voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt . Ik heb daar in vorige nieuwsbrieven vaak overgeschreven hoe belangrijk het is om een goede multivitamine te slikken.

Voor mensen die dit gemist hebben:

Over multivitamines: Wat is een goede multivitamine en waarom? Door Yvonne Verhaar.

In de volgende situaties is het verstandig weinig of geen fruit te eten:

1. bij darmklachten na het eten van fruit (opgeblazen gevoel, diarree,buikpijn)

2. Bij een aangetoonde schimmelbelasting: dit kan heel veel klachten geven (ook bovengenoemde) Maar soms is iemand alleen maar moe en weet niet waarom. Dit kan vele oorzaken hebben. Eén daarvan is schimmelbelasting in de darmen. De eerste schimmel die gaat woekeren is meestal de candida albicans. Deze komt voor in ieders darmen maar mag niet gaan woekeren.

Deze schimmelbelasting is aan te tonen met een Prognosmeting
Voor meer info hierover: zie: klik hier

3.Bij een allergie of intolerantie voor (een) fruit (soort). Dit is ook te meten met Prognos. Soms zijn de kenmerken heel duidelijk: uitslag, een dikke tong, jeuk e.d.

4. Bij iemand die moe is en nog moeier wordt van het eten van fruit (dit kan een allergie of intolerantie zijn, een schimmelbelasting). Maar het kan ook zijn dat als de persoon fit is, deze fruit goed kan verdragen. Maar als deze persoon moe is, de vertering van fruit niet goed verloopt.

5. Bij iemand die altijd kouwelijk is: deze persoon is dan te YIN en heeft YANG nodig (warmte). Dan dient zowel fruit asl rauwkost vermeden te worden. Alleen warme groenten zijn aan te bevelen.

6. Fruit eten in combinatie met iets anders staat ter discussie. Fruit gaat gisten en na een maaltijd zou dit dus extra gisting kunnen betekenen. Maar ook fruit als tussendoortje zou je volgens sommigen beter niet samen met iets anders moeten eten.

7. Veel fruit bevat teveel bestrijdingsmiddelen en zware metalen.
EET DAAROM BIOLOGISCH. De EU heeft een plan om vele bestrijdingsmiddelen te gaan verbieden. Veel telers zien dit niet zitten omdat ze dan gedwongen worden biologisch te werken (zie het ADHC van 24-10-08) , Hun argument hiertegen is dat er dan zoveel van de oogst mislukt dat het fruit en groente in de winkel veel duurder wordt en dat zij het zelf wellicht niet meer rooien en failliet gaan. Ik ben geen politicus, maar ik vind het op zich een goede zaak dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen aan banden wordt gelegd. Je zou alleen de overschakeling langzaam kunnen doen en fruit en groentelers kunnen belonen voor biologisch werken.

Opmerking: Over fruit eten en afvallen Van fruit wordt je  NIET dik. Alleen heel veel zoet fruit eten kan je aardig wat calorieen opleveren, dat wel! Maar waar TE voor staat is ook nooit goed! Fruit staat echter laag in het lijstje met calorieën